Gastvrijheid, onze tips!
Verhuur jij je vakantiehuis aan anderen of overweeg je dit te gaan doen? Wij geven je graag een aantal tips om ervoor te zorgen dat jouw gasten een onvergetelijke ervaring in je vakantiehuis hebben.
Gastvrijheid gaat niet alleen over het verblijf zelf, maar begint al bij het zoeken naar het ideale vakantiehuis. En een prettig verblijf in een vakantiehuis is eigenlijk pas ten einde, zodra de gasten met plezier een mooie beoordeling achterlaten.
Duidelijkheid
We horen van zowel onze verhuurders als van huurders dat ze gesteld zijn op duidelijke verwachtingen. Bied relevante informatie in de advertentie en help huurders om te besluiten of jouw vakantiehuis perfect is voor hun behoeften. Hoe uitgebreider de advertentie, hoe groter de kans op een boeking.
Hoe stel je een goede advertentie op?
- Gebruik mooie, duidelijke en scherpe foto’s die een goed beeld geven van je accommodatie. Zowel van buiten als ook van binnen. Een paar tips: zorg ervoor dat bezoekers net zo verliefd worden op jouw huis zoals jij dat destijds ook was en nog steeds bent! Zorg dat de foto's een goed beeld geven van alle kamer in het huis en vertel bij elke afbeelding ook wat er zo bijzonder of interessant is aan deze kamer.
- Omdat je op Micazu een onbeperkt aantal foto's kunt toevoegen, kun je ook al jouw restauranttips, bezienswaardigheden en lokale tips toevoegen met een leuke beschrijving! Op die manier verleid je jouw bezoekers direct en is de kans dat ze bij jou een boekingsaanvraag maken, des te hoger. Ons advies is dan ook om minimaal 12 foto's toe te voegen.
- Beschrijf de voorzieningen en bijzonderheden van het vakantiehuis. Een zonnige tuin, extra kastruimte of fietsen te huur? Allemaal waardevolle informatie voor huurders. Ook goed om te vermelden welke zaken al in het vakantiehuis aanwezig zijn, zodat huurders weten dat ze dat niet hoeven mee te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de reeds aanwezige koffiepads/-cups, peper en zout, vaatwastabletten, vuilniszakken en wc-papier etc.
- Laat gasten weten in welke ruimtes ze welkom zijn. Houd je de tuin graag aan voor privégebruik? Of heb je een balkon speciaal voor de gasten? Laat het ze weten in de advertentie.
- Huisregels: laat huurders weten hoe je denkt over roken in huis, huisdieren of het toelaten van derden in huis.
Aankomst
De aankomst is altijd een sleutelmoment. Letterlijk en figuurlijk. Vaak zijn reizigers moe, toe aan de start van hun vakantie en hopen ze op een vlekkeloze ontvangst. Dit is hét moment om jouw huurders op hun gemak te stellen. Hoe je hun aankomst zo prettig mogelijk maakt?
- Communiceer op voorhand al duidelijk over de aankomst. Ben je zelf aanwezig in het huis, moeten ze de sleutel bij de buren of uit een sleutelkastje halen of bellen ze jou even bij aankomst? Voorzie huurders van een gedetailleerde routebeschrijving, zodat ze het huis makkelijk kunnen vinden.
- Zorg ervoor dat huurders contact met je kunnen opnemen, bij onverhoopte vertragingen of een last minute vraag.
- Een kleine attentie is goud waard. Ligt er een zeepje klaar voor een snelle opfrisbeurt, is de wifi-code duidelijk? Ook een lekkere fles lokale wijn of een knabbeltje voor de eerste trek maken de aankomst tot een heerlijk moment voor vermoeide reizigers.
- Personaliseer je de aankomst, bijvoorbeeld met een handgeschreven welkomstbriefje? Zulke kleine dingen maken grote indruk.
Netheid
Netheid en hygiëne zijn essentieel voor elk vakantiehuis. Huurders voelen zich direct thuis in een schoon, opgeruimd huis dat uitnodigt om te ontspannen. Hoe zorg je voor een nette vakantiewoning?
- De keuken en de badkamer vragen om extra aandacht. Maak alle hoekjes goed schoon en zorg ervoor dat er geen gebruikssporen van eerdere gebruikers aanwezig zijn.
- Bied je handdoeken en /of beddengoed aan? Deze moeten schoon zijn en fris ruiken.
- Regel extra toiletpapier en voldoende afwasmiddel voor de eerste dag.
- Blijven de gasten een aantal weken? Dan waarderen ze schoonmaakmiddelen, doekjes en een stofzuiger of bezem om zelf tussentijds de ruimte fris te kunnen houden.
- Breng gerust schoonmaakkosten in rekening. Het kost tenslotte tijd en middelen om jouw vakantiehuis weer naar een goed hygiëne-niveau te brengen. Met het in rekening brengen van schoonmaakkosten kun je ook een professional inhuren om de woning tussen boekingen door netjes en schoon te houden.
Algemene indruk
Een geslaagde vakantie is een optelsom van verschillende ervaringen. Van de zoektocht naar een geschikt vakantiehuis tot een persoonlijke benadering en het overeenkomen van advertentie en realiteit, alles kan bijdragen aan een perfecte algemene indruk van reizigers over je vakantiehuis.
Hoe je een zo goed mogelijk algemene indruk achterlaat? Verplaats je in de gasten. Velen van hen zullen van ver komen, kijk of je kunt anticiperen op wat ze nodig hebben. Wat zouden ze verwarrend kunnen vinden aan je accommodatie, waar hebben ze misschien hulp en begeleiding bij nodig?
Vraag huurders gerust om feedback. Elke huurders is anders en samen kunnen ze je een geweldig inzicht geven in hoe je jouw vakantiehuis nog aangenamer, comfortabeler of mooier maakt.
Jouw huurders zijn de beste adviseurs, ze spreken immers uit eigen ervaring. Sta open voor hun feedback, het is goud waard. Je volgende bezoekers zullen dankbaar zijn voor de (kleine) verbeteringen.
Ontdek jouw ideale vakantiehuis bij Micazu!
🌍 Wereldwijd aanbod: Unieke vakantiehuizen in binnen- en buitenland.
🪙 Veilig betalen: Boek veilig en zonder boekingskosten.
🤝🏻 Boek direct bij de eigenaar: Persoonlijk contact voor vragen en lokale tips.
🏠 Vakantiehuizen voor iedereen: Van appartement tot villa, van tiny house tot kasteel.